نقش زنان در آثار بهرام بیضایی بر پایۀ نظریه های سیمون دوبووار در جنس دوم

نویسندگان

علی عشقی سردهی

ali eshghi sardehi [email protected]

چکیده

در آثار متعدد نمایشی بهرام بیضایی، زنان نقش عمده ای بر عهده دارند. برخی از این آثار دربارۀ زنان است و در برخی دیگر زنان هم در کنار مردان نقش مهمی به عهده دارند. بسیاری از این زنان در آثار بیضایی فعال، جستجوگر، هوادار عدالت و مبارز هستند. بسیاری از آنان می خواهند از حقوق، نقش و اهمیت خود در اجتماع و زندگی آگاه شوند و برای نگاهداری حق خود، راه مبارزه با محدودکنندگان آزادیِ خود را انتخاب می کنند. ممکن است در این راه از ترفندهایی نیز استفاده کنند امّا کمتر به نابودی دیگران می اندیشند و بیشتر پروردن و ساختن را دنبال می کنند. در این جستار بر اساس نظریه های سیمون دوبووار، فیلسوف فرانسوی در دورۀ دو جلدی جنس دوم، موقعیت و وضعیت زنان در آثار بیضایی بررسی شده است. دوبووار در اثر خود، جنس و جنسیت یا وضعیت جسمانی و موقعیت روانی زنان و نقش آنان را در جامعه و خانواده بررسی کرده است. برخی از دیدگاه های بیضایی با دوبووار یکسان است و در برخی موارد اختلافی بین نگاه آن دو دیده می شود که به این موارد اشاره شده است. تفاوت مردان با زنان، موقعیت زنان در جامعۀ مردسالار، زنانی که قدرت مردانه دارند، از خودگذشتگی، نقش اسطوره ای و تأثیرگذاری زنان بر مردان یا اجتماع و نقش زن در خانواده بر اساس آثار بیضایی و مقایسۀ آن با گفته های سیمون دوبووار از موضوع های این جستار به شمار می رود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش زنان در آثار بهرام بیضایی بر پایۀ نظریه‌های سیمون دوبووار در جنس دوم

در آثار متعدد نمایشی بهرام بیضایی، زنان نقش عمده‌ای بر عهده دارند. برخی از این آثار دربارۀ زنان است و در برخی دیگر زنان هم در کنار مردان نقش مهمی به عهده دارند. بسیاری از این زنان در آثار بیضایی فعال، جستجوگر، هوادار عدالت و مبارز هستند. بسیاری از آنان می‌خواهند از حقوق، نقش و اهمیت خود در اجتماع و زندگی آگاه شوند و برای نگاهداری حق خود، راه مبارزه با محدودکنندگان آزادیِ خود را انتخاب می‌کنند. م...

متن کامل

نقد فمینیسم در "جنس دوم"اثر سیمون دوبووار

" جنس دوم " اثر سیمون دوبووار که در سال 1949نوشته شده است ،یکی از معروف ترین و بحث برانگیز ترین آثار جنبش فمینیسم است .نویسنده از وضعیت کلی زنان می گوید و به دلایل بی شماری زن را چه در جامعه و چه در خانه موجودی فرودست نشان می دهد.در این اثر تاکید می کند که مرد ها همه دنیا را در دست گرفته اند در حالی که زن ها در خانه نشسته اند و به خاطر اهداف مردان جانفشانی می کنند؛ حق و حقوق و آزادی خود را فدا ...

15 صفحه اول

اسطورۀ قربانی در آثار «بهرام بیضایی»

آیین قربانی از کهن‌ترین آیین‌هایی‌ است که در میان ادیان و ملل مختلف مورد توجه بوده ‌است. انسان‌ها در تمامی اعصار تلاش کرده‌اند تا با دادن هدیه و قربانی به پیشگاه خدایان، خشنودی‌شان را جلب نموده، از خشم‌شان در امان باشند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل «اسطورۀ قربانی» در فیلم‌نامه‌ها و نمایشنامه‌های «بهرام بیضایی» است. وی با شناخت گسترده‌ای که از اسطوره‌ها دارد، در نگارش آثار ادبی خود از انواع آن‌ها بهره...

متن کامل

بازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی

موضوعات و درون­مایه‌های آثار بهرام بیضایی تنوع چشمگیری دارد. وی در آفرینش‌های ادبی خود، شگردهای ادبی گوناگونی ارائه می‌دهد که در پژوهش حاضر، ضمن بررسی، تحلیل و طبقه‌بندی موضوع‌های داستانی بیضایی، این شگردها در روایتِ داستان نمایش داده می‌شود. در این پژوهش 24 اثرِ ادبی بیضایی که شامل سیزده فیلم‌نامه، هشت نمایشنامه و سه برخوانی است، بررسی می‌­شوند. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ بدین‌صورت که ابتدا ...

متن کامل

نقد تطبیقی دیدگاه فمینیستی سیمون دوبووار، ویرجینیا وولف و سیمین دانشور در آثار داستانی

ادبیات تطبیقی حوزه ای از پژوهش های ادبی است که درآن آثار دو یا چند نویسنده ازدو زبان وملیت متفاوت با یکدیگرمقایسه می شوند.دراین مقاله آثار داستانی سه نویسندۀ زن، یعنی «ویرجینیا وولف»، «سیمون دوبووار» و «سیمین دانشور» از زاویۀ دید ادبیات فمینیستی و مکاتب فکری تأثیر‌گذار بر اندیشۀ آنان بررسی شده است. مطالعه و تحلیل آثارشان نشان می‌دهد که وجه مشترک ادبیات فمینیستی، تلاش برای احیای حقوق و نمایاندن ...

متن کامل

نقش اسطوره و جنسیت (نقش زن) در سینمای بهرام بیضایی

ساختار و کارکرد اسطوره در آثار بهرام بیضایی گاه دگرگونی‌هایی می‌یابد. نمونه آن، تغییر کلیشه «قهرمان» در برخی فیلم‌های او است. اسطوره قهرمان و سفر او، همواره مورد توجه اسطوره‌شناسان بوده است؛ براساس دیدگاه و الگوی جوزف کمبل، قهرمان مرد مراحل دهگانه‌ای را در سفر رو به کمال خود طی می‌کند. اما، بیضایی با تنزل قهرمانان مرد و توجه به نقش‌آفرینی قهرمانان زن، به تغییر کارکردهای سنتی این اسطوره متناسب ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات نظریه و انواع ادبی

جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۹-۸۶

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023